سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
کـــــلام نـــو
حقیر افتخار سربازی امام زمان علیه السلام بر دوشم هست. طلبه ی ناچیزی هستم و هدفم بیان معارف ناب اسلامی و شبهه زادیی است.
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 7
کل بازدید : 506772
کل یادداشتها ها : 99
خبر مایه


ولایت بر دو قسم است: ولایت عامه و ولایت خاصه.
ولایت عامه: این ولایت برای همه کسانی است که به خدا ایمان آورده و عمل صالح دارند وجود دارد زیرا حق تعالی فرمود : « المومنون بعضهم اولیاء بعض» ولایت قضات و مجتهدین که بر مجانین و صغار ولایت دارند از این قبیل ولایت عامه است . و این درجه از ولایت یک نوع وراثتی است از انبیاء به علما و مومنین و تابعین آنها ، چنانکه می فرماید : « العلماء ورثه الانبیاء » . ممکن است یکی از علماء امت به واسطه استکمالات علمیه و عملیه در این گونه از ولایت عامه به درجه خاتمیت برسد و به خاتم الاولیاء ملقب شود . چنانکه برای مجتهدین کامل که اطاعت تمامی مردم بر آنها لازم است این درجه از ولایت حاصل است و ولایت هر یک از عرفا از این قبیل ولایت است . (1)
ولایت خاصه: عبارت است از «فنا فی الله » ذاتا و صفاتا و فعلا. پس ولی کسی است که «فانی فی الله» و «قائم بالله» و ظاهر به اسماء و صفات خدای تعالی است . و این ولایت خود بر دو نوع است . عطایی و کسبی.
در ولایت عطائی، جذب و کشش به سوی خدای تعالی ، پیش از مجاهده حاصل می شود. اما در ولایت کسبی. انجذاب به دنبال ریاضت و مجاهده به دست می آید و آنرا که جذبه پیش از مجاهده باشد «محبوب» نامند. و هر که جذبه اش پس از مجاهده باشد، «محب» نامیده می شود (2)
این دو قسم معنایی که از ولایت به عرض محضر رساندیم اختصاص به مقام عصمت نداشته و آحاد افراد اجتماع میتوانند با قدم گرفتن در صراط مستقیم شریعت و طریقت و حقیقت بدان نائل شوند.

گاهی مقصود از ولایت خاصه در مقابل ولایت عامه، عبارت است از ولایت مخصوصی که برای هیچ کدام از انبیاء و اولیاء آن درجه از ولایت حاصل نبوده است و آن مخصوص مقام محمدی صلی الله علیه و آله و ائمه اثنا عشری است. در این ولایت خاصه حضرت حجت (عج) را «خاتم الاولیاء» گویند که خاتم ولایت خاصه محمدی است.



پینوشتها:
1-شرح مناقب ابن عربی، شرح سید صالح موسوی، ص 126
2-نص النصوص، سید حیدر آملی ص 172-170


+ همراهان عزیز در ایام فاطمیه بنده را هم دعا کنید نیازمند دعاهای شما هستم


+ با سلام خدمت سروران گرانقدر وبلاگ کلام نو به روز شد . در انتظار نظرات سازنده شما ...


+ نعمت های بهشتی سراسر لذت است


+ با سلام خدمت سروران گران قدر ضمن تلیست ایام شهادت فاطمه زهرا (س) با مطلبی به عنوان فاطمه (س) معلم فرشته ها در خدمت دوستان هستم.


+ چرا دعاهاى ما مستجاب نمى شود امیرالمؤ منین على علیه السلام روز جمعه در کوفه سخنرانى زیبایى کرد، در پایان سخنرانى فرمود: دوستان بقیه جریان را در وبلاگ بنده مطالعه بفرمایید.






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ