سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
کـــــلام نـــو
حقیر افتخار سربازی امام زمان علیه السلام بر دوشم هست. طلبه ی ناچیزی هستم و هدفم بیان معارف ناب اسلامی و شبهه زادیی است.
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 46
بازدید دیروز : 33
کل بازدید : 506723
کل یادداشتها ها : 99
خبر مایه


 

 

نتیجه تصویری برای قرآن کتاب هدایت

 

 

آیا قرآن توسط خدا نوشته شده است؟ اگر اینگونه است چرا این کتاب نتوانسته است بیشتر انسانهای روی زمین را متقاعد کند که این کتاب را خدا نوشته است؟ تئوری جاذبه را همه آدمها قبول دارند چرا قرآن حداقل به اندازه تئوری جاذبه نزد انسانها دارای مقبولیت نیست؟


پاسخ:

مگر هر چیزی که از جانب خداوند باشد باید انسان ها را متقاعد کند، بسیاری از دانشمندان کتاب‌ و مقالاتی نوشته‌اند که نتوانسته عموم مردم را متقاعد کند در این صورت باید بگوییم این مقالات را فلان دانشمند ننوشته!! اگر من قابلیت فهم و درک اون کتاب رو ندارم نمی تونم بگم نویسنده کتاب اون شخص  و اون استاد دانشگاه نبوده. اگر کتاب رو خوندم و متقاعد نشدم باید خودم رو با تلاش و کوشش به حدّی برسونم که بتونم حقایق کتاب رو بدست بیارم.

اصولا هدف خداوند از نازل کردن قران همین است که انسان با عمل به این دستورات خودش رو در حدّی بالا ببره که در نهایت بتونه به حقایق این کتاب دست پیدا کنه خداوند قرآن را نازل فرمود تا مردم با انتخاب و اختیار خودشون طریق هدایت و کمال رو انتخاب کنند. اگر قرار بود همه مردم بدون زحمت متقاعد بشن کمالی برای انسان محسوب نمیشد. قرآن کریم خود به این حقیقت اشاره کرده و می فرماید:»ْ لَوْ یَشاءُ اللَّهُ لَهَدَى النَّاسَ جَمیع» (الرعد:31)  اگر خدا مى‏‌خواست همه مردم را هدایت مى‏‌کرد.

خداوند کتاب هدایت و انبیاء الهی را ارسال فرمود تا با اختیار خود، راه درست از نادرست را تشخیص دهند و همین باعث رسیدن به کمال انسانی می‌شود، اگر خداوند از ابتدا انسان را کامل خلق می فرمود ارزشی نداشت، رسیدن به کمال زمانی ارزشمند است که در جهت رسیدن به آن کمال، تلاش کنی، مثل اینکه اگر در مدرسه و یا دانشگاه مدرک جعلی به شما بدهند بدون اینکه هیچ تلاشی در جهت رسیدن به این مدرک داشته باشید آیا این مدرک ارزش علمی خواهد داشت؟ آیا این کمالی برای شما محسوب خواهد شد ،مسلما خیر چون چیزی که بدون تلاش و زحمت بدست آید ارزشی نخواهد داشت. کمال انسانی هم با تلاش و کوشش ارزش پیدا می‌کند اگر خداوند از همان ابتدای خلقت این کمال رو به انسان عطا می‌فرمود ارزشی نداشت. 

رسیدن به حقیقت قرآن کریم هم نیازمند تلاش و مجاهده است چنانکه رسیدن به عمق کلام بزرگان و دانشمندان نیازمند فکر است و باید برای درک مفاهیم و معانی کلام اندیشمندان تفکر و تدبّر داشت.

در ثانی اگر انسان کم ترین توجّهی به قرآن کریم داشته باشد، و بدون عناد و دشمنی با این کتاب شریف به محضر او برسد نه تنها متقاعد می شود بلکه چنان انسی با این کتاب پبدا می کند که از تلاوت آیات زیبایش خسته نمی شود و به هر بهانه آیات قران را تلاوت می کند چنانکه در روایات نقل است امام سجاد علیه السلام هر روز مقدار زیادی از آیات قرآن را تلاوت می کردند همچنین بزرگانی که با قرآن انس داشته و دارند همه روزه با آیات الهی مأمونس بودند و تلاوت می کردند این خود نشان می دهد قرآن نه تنها مردم را متقاعد می کند که از جانب خدوند تبارک و تعالی نازل شده بلکه انسان با انس و با قرآن کریم به یک آرامش خاص و لذت وصف ناپذیری دست پیدا می کند.

مشکل کسانی که این شبهات رو مطرح می کنند این است که متاسفانه با قرآن کریم دشمنی دارند و این دشمنی موجب دوری این افراد از قرآن می شود و هر روز بر عنادشان بیشتر می شود لذا تنها راه دوستی با قرآن انس با قرآن و نزدیک شدن با قرآن به قصد هدایت است.

مطلب دیگر اینکه باید به این نکته توجه کرد که ملاک بیهوده بودن یا نبودن را نباید در کمیت دید بلکه نکته مهمی که در قضاوت باید مد نظر باشد بحث کیفیت نیز می‌باشد . به عبارت دیگر همان‌طور که در روایات مختلف و آیات بدان اشاره شده ارزش هدایت یک انسان چنان است که اگر همه انسان‌ها به جز همان انسان به گمراهی کشیده شوند بازهم هدف نیز براورده شده است . 

در روایتی معروف از پیامبر به امیر المومنین چنین می فرماید :

«یا علیُّ ، لا تُقاتِلَنَّ أحَدا حتّى تَدعُوَهُ ، و ایمُ اللّه ِ لَأن یَهدی اللّه ُ على یَدَیکَ رجُلاً خَیرٌ لَکَ مِمّا طَلَعَت علَیهِ الشَّمسُ و غَرَبَت». اى على! هرگز با کسى جنگ مکن مگر اینکه قبلاً او را [به اسلام] دعوت کرده باشى که به خدا سوگند، اگر خداوند کسى را به دست تو هدایت کند برایت بهتر است از آنچه آفتاب بر آن طلوع و غروب مى کند(الکافی : 5 / 28 / 4)

همانطور که در این روایت مشاهده ملاک تعداد افراد هدایت شده نیست بلکه ملاک کیفیت عمل است .



+ همراهان عزیز در ایام فاطمیه بنده را هم دعا کنید نیازمند دعاهای شما هستم


+ با سلام خدمت سروران گرانقدر وبلاگ کلام نو به روز شد . در انتظار نظرات سازنده شما ...


+ نعمت های بهشتی سراسر لذت است


+ با سلام خدمت سروران گران قدر ضمن تلیست ایام شهادت فاطمه زهرا (س) با مطلبی به عنوان فاطمه (س) معلم فرشته ها در خدمت دوستان هستم.


+ چرا دعاهاى ما مستجاب نمى شود امیرالمؤ منین على علیه السلام روز جمعه در کوفه سخنرانى زیبایى کرد، در پایان سخنرانى فرمود: دوستان بقیه جریان را در وبلاگ بنده مطالعه بفرمایید.






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ